FAQ infoavond

Hier vind je de informatie die op de infoavond van 19 februari werd gegeven. Je vindt hier alle vragen die door de ouders gesteld werden met ons antwoord erop.

Als je doorscrollt naar beneden zie je ook nog de diavoorstelling.

Heeft u nog een vraag die u hier niet beantwoord ziet en waarvan u het antwoord ook niet in de brieven vindt, stuur dan gerust een mail naar groepskamp@scoutstielt.be

Zullen de leden hun rugzak zelf moeten meenemen op de trein bij vertrek?
NEEN. Leden zullen de kans hebben om op voorhand hun bagage mee te geven met de camion die richting het groepskamp gaat. De precieze datum zal nog worden meegedeeld in het kampboekje later dit jaar.

Gaan de givers na het groepskamp verder met de fiets?

NEEN. De givers zetten hun buitenlands kamp verder zonder fiets. De fietsen zullen terugkeren met een camion richting Tielt. De fietsen zullen voor zij die willen bijgehouden worden voor wie niet direct erom kan komen door een reis of dergelijke.

Kunnen kapoenen en welpen die niet worden opgehaald, ook terug mee met de trein naar Tielt?
JA. Wij hopen dat zij zullen meekunnen naar Tielt met ouders die nog een plaatsje over hebben.  Zoniet zal er zeker voor gezorgd worden dat ze mee kunnen met de trein. Gelieve wel te laten weten aan de takleiding als de kapoen(en) of welp(en) niet kunnen opgehaald worden.

Wat als ouders zowel kapoenen/welpen/jonggivers hebben, mogen de jonggivers dan ook mee met de auto naar huis?
NEEN. Samen uit, samen thuis. Jonggivers gaan niet mee met de auto naar huis. Die gaan mee met de trein. Ouders van kapoenen en welpen vertrekken rond 11:30 ‘s ochtends terug huiswaarts, jojo’s normaal gezien rond 13:30. Stel dat trein eerder thuis is dan ouders met kapoenen en welpen, dan wordt er opvang voorzien.

Komt er in het kampboekje ook info per tak?
JA.  Naast de algemene informatie/artikels/spelletjes/… zal er in het kampboekje ook de specifieke info per tak te vinden zijn.

Slapen alle leden samen?
JA/NEEN. We voorzien per tak een apart “dorpje”. Kapoenen en welpen zullen een gemeenschappelijk dorp hebben omdat zij ook het sanitair delen. De oudere taken slapen in verschillende tenten. Voor de kapoenen en welpen zullen we de seniortenten aan elkaar koppelen zodat er grote “slaapzalen” ontstaan.

Zal er extra slaapmateriaal (slaapzak/matje) voorzien zijn voor “ongelukjes”?
JA.

Is er altijd een leiding aanwezig in het desbetreffende dorp?
JA. De leiding slaapt in een aparte tent in het dorp van hun tak. In het kapoenen en welpendorp zal er na het slapengaan constant leiding aanwezig zijn (per shift) om wakkere leden te helpen. Deze leiding is tevens BOB.

Hoe ver slapen kapoenen en welpen van het water (voor kinderen die slaapwandelen of ‘s nachts zouden wakker worden)?
Het dorp voor kapoenen en welpen zal zo’n 40 meter van de rivier liggen. Aan de kant van de rivier zal hun dorp afgeschermd zijn door de materiaal- en slaaptenten van hun leiding.

Is er schriktocht bij de welpen en hoe eng is die?
JA. Er is een schriktocht. Deze is enkel voor de derdejaars. Deze is goed begeleid en er zijn tussendoor postjes. Het zal misschien af en toe schrikken zijn, maar ieder jaar krijgen we achteraf de reactie ‘was het dit maar?’. De angst vooraf is altijd veel erger dan de tocht zelf. Zij die willen mogen ook per twee wandelen.

Is er zwijntjestocht voor kapoenen?
NEEN. Aangezien de wasmogelijkheden beperkt zijn,zal er geen zwijntjestocht zijn voor kapoenen.

Is er zwijntjestocht voor welpen?
JA. Aangezien dit een echte welpenactiviteit is. Zij kunnen zich onder toezicht wel wassen in de rivier.

Mogen givers alcohol drinken op kamp?
JA. Op giverkampen zijn er bepaalde momenten waarop de givers de kans krijgen om een pintje te drinken.
We houden ons aan de regels van scouts en gidsen vlaanderen: onder de 16 geen alcohol op café, in vertrouwde omgeving (kampterrein) mogen eerste jaar givers : 1 pint; tweede jaars : 2 pinten en derde jaars maximum 3 pinten. Er is telkens ook een volwaardig non-alcoholisch alternatief.

Moeten leden hun eigen gamel en bestek meenemen?
JA/NEEN. Voor de kapoenen en welpen voorzien wij borden en bestek.
Jonggivers, givers en jins nemen zelf gamel en bestek mee.
Wij voorzien voor iedereen bekers.

Worden kinderen gecontroleerd op tekenbeten?
JA. Dit gebeurt altijd op kamp. Bij de oudere takken gaan controleren ze zich zelf.

Hoe belangrijk is de in te vullen informatie bij inschrijvingen / medische fiche?
BELANGRIJK. Alles van allergieën en medicatie moet daar ingevuld worden, Zo hebben de volledige leidingsploeg en de kookploeg een correct en duidelijk overzicht.
Zonder toestemming op de medische fiche mogen wij als leiding geen medicatie geven aan jullie kinderen. Invullen dus!

Kunnen gegevens van de inschrijvingen achteraf nog aangepast worden?
JA. Na het inschrijven krijgt u een bevestigingsmail. Daarin vindt u een overzicht van al de opgegeven info. Mocht u iets willen aanpassen kan u dit doen door te antwoorden op die mail.

Hieronder vind u de diavoorstelling. Deze is zonder extra informatie. Alles dat bij de diavoorstelling gezegd werd kan je vinden in de verstuurde brieven.